بررسی قابلیت تصویرگری درپنج افسانه آذری
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده ایلگار رحیمی
- استاد راهنما مصطفی ندرلو
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
قصه و افسانه بخش مهمی از ادبیات هر ملتی را که از فرهنگ دیرین و کهنسال برخوردار باشد، بوجود می آورد. قصه ها و افسانه ها و داستان های عامیانه ی فراوان و دل انگیز، ادب و فرهنگ هر کشوری را رونق می دهد. قصه و افسانه با اینکه جزو ادبیات تفننی بشمار می آید، اما فایده ی تاریخی و مردم شناسی هم دارد. در مطاله ی فرهنگ و احوال تاریخی و اجتماعی و وضع زندگی و اعتقادات و آداب و رسوم مردم می توان نمونه های زیادی از قصه ها و افسانه ها دریافت کرد. قصه و افسانه یکی از نخستین زاده های طبع بشری و قدیمی ترین سند زندگی و تفکر و دگرگونی های حیات آدمیزاد است و شروع تشکل و آغاز پیدایی آن تاریخ معین و قطعی ندارد. تنها می توان حدس زد که عمر آن با عمر آدمی بر روی این کره ی خاکی برابر است. و آدمیزاد از روزگاری که خود را شناخته، قصه ساخته و قصه گفته و قصه شنیده است و با آنکه آن را ثبت و ضبط نکرده، خود را از فراز و نشیب قرون و اعصار گذشته و سینه به سینه و دهان به دهان نقل شده تا به امروز رسیده است. سرزمین آذربایجان، سرزمینی است که از لحاظ فرهنگی و تاریخی و اجتماعی غنی می باشد.سرزمینی که هر گوشه ی آن افسانه ای و خاطره ای را در ذهن مجسم می نماید. این افسانه ها، تخیل زیبا و آفریننده ی مردم آذربایجان را به خوبی نشان می دهد. برای ایجاد فضای تصویری متناسب با یک متن، باید آن متن را شناخت و به آن نزدیک شد. لازم است جهان بینی حاکم بر متن را درک کرد تا خلق فضای مناسب امکان پذیر شود. منطقه ی آذربایجان و مردم آذربایجان بنا به پیشینه ی بلند تاریخی فولکلور خاص خود را دارند وگستردگی این بخش فرهنگی به طوری است که بسیاری از محققان و صاحب نظران را به تفکر واداشته است.غیر از ذوق و اندیشه خلاق مردم آذربایجان که از عوامل موثر در ریشه گرفتن فولکلور این ناحیه است، می توان از عوامل جغرافیایی و تاریخی هم در رشد این بخش از ادبیات شفاهی این مردمان نام برد. عدم خلق آثار کتبی از دیرباز(به علل جغرافیایی، تاریخی و زبانی)یکی از مهم ترین عوامل موثر در رشد و غنای فولکلور آذربایجان است.
منابع مشابه
قابلیت های مقامات حریری در تصویرگری
چکیده:نگارگر برای مصوّرسازی، ویژگی¬های تصویری متن ادبی را اخذ کرده و آن¬ را در قالبی هنری به تصویر می¬کشد. قابلیّت¬های تصویری متون یکسان نیست و شیوة مصوّرسازی به فراخور قابلیّت¬های تصویریِ متن، تغییر می¬کند. در این جستار با انطباقِ عناصر متنی و ساختارهای تصویریِ مقامات حریری، درصدد برآمدیم تا قابلیّت¬های تصویری نوع ادبیِ مقامه را بررسی کنیم. پرسش پژوهش، این است که آیا نوع ادبی مقامه، شیوة خاصی از تصویرگ...
متن کاملبررسی روایت و تصویرگری در گرشاسبنامه
چکیده : در این مقاله سعی شده است علاوه بر ، بررسی شاهنامه و گرشاسبنامه از نظر زیبایی شناسی و ساختار های زبانی و فکری ، آنها را با روشی تحلیلی از حیث کیفیت روایت و تصویرگری بسنجیم .روایت ها و تصویرگری های اسدی در گرشاسبنامه ، موجز ، زیاد ومکرر است اما به مانند تصویر های فردوسی ، هدفمند و مرتبط نیست. شیوه اسدی در روایت استفاده از مناظره و تمثیل است . برخلاف شاهنامه که داستان ها بیشتر از زبان قهر...
متن کاملبررسی ساختار سازه ای واکه های زبان آذری در بزرگسالان آذری زبان 18 تا 24 ساله
هدف: ساختار سازهای مهمترین ویژگی آکوستیکی واکهها است وچون واکه مرکز اصلی هجاست، بنابراین بررسی سازهها در واکه ها دارای اهمیت زیادی میباشد. بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی ساختار سازهای (3 سازهی اول) در 9 واکهی آذری در بزرگسالان آذری زبان میباشد. روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی و توصیفی-تحلیلی بود. شرکت کنندگان در این مطالعه50 نفر (25مرد-25زن) از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ت...
متن کاملبررسی رمزهای قمری یک افسانه ایرانی
رمزهای قمری، ویژگیهایی هستند که با کارکردها و تجلیات قدسی ماه (در مقام یک ایزد) مرتبطاند. این ویژگیها به طور کلی شامل تغییر و دگرگونی، تنظیم زمان، بافتن تقدیر، باروری و بارانزایی، تجدید حیات و مرگ و رستاخیز هستند که ماه به عنوان یک ایزد، جامع و عامل آنهاست. هر چیز یا پدیدهای که دارای یک یا چند تا از این ویژگیها باشد، نشان و رمزی قمری دارد؛ یعنی ماه حاکم و مسلط بر آن است. افسانههای م...
متن کاملبررسی راز و رمز تصویرگری حافظ با پرگار
هنرورزیهای زبانی و معنایی حافظ نوعی رستاخیز شعری است که گاه سخنش را چنان رازآلود و پیچ در پیچ نمایانده که تفسیرها و تعلیقات فراوان بر شعرش به طور عام و برخی از بیتهایش به طور خاص صورت گرفته است. این رازآلودگی به دو سطح واژگانی و ترکیبی مربوط میشود. در رنگین کمان شعر حافظ ده بیت هست که خواجه لفظ پرگار را در آنها به کار گرفته است و در این مقاله از آنها به عنوان «بیتهای پرگاری» حافظ یاد میشود...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023